IT-tjänster

Fler och fler företag öppnar sina ögon för vilka risker man utsätter sig för genom att negligera säkerhetsaspekter kring sin hantering av data. Detta innefattar inte bara att köpa sig en brandvägg och sedan tro att alla problemen är lösta.

Man måste löpande ha ett granskande arbete med uppdateringar av klienter och servrar, uppdateringar av tillförlitliga antivirussystem och mjukvaror i brandväggar.

Man måste löpande administrera konton på sina servrar för att inte släppa igenom oönskad data, vare sig det gäller intern eller extern trafik. Backuphanteringen är också en grundsten för att förhindra att information går förlorad.

Ett faktum är tyvärr att de anställda utgör den allra största risken i organisationen. Det behöver inte menas att man har en illojal grupp anställda. Data försvinner nämligen lätt av misstag eller distribueras lätt till obehöriga. Det kan vara så enkelt att en bärbar dator blir uppkopplad någonstans utanför organisationens huvudkontor och att man därigenom utsätter sig för risker att maskinen kompromissas av t ex illvilliga hackers eller nyfikna konkurrenter. Bland det vanligaste i sådana sammanhang orsakas av virus som öppnar bakvägar i någon form. 

Allt för många resonerar tyvärr att ”Det händer inte oss!”. Lika fullt kan man ta otaliga exempel på att data försvinner och många timmar därigenom går förlorade.

Maskiner fungerar inte som tänkt och man kanske till och med hade kunnat komma till avslut med många affärer om man varit förberedd på rätt sätt.

Genom insikt om dessa grundläggande faktorer skapar AVRY Sweden AB lösningar för förberedande återställningar av system, distribution av uppdateringar i systemen, backuprutiner och fjärrsupportlösningar. Vidare erbjuder vi marknadsledande teknologi för IDS- och IDP-lösningar. I vissa fall kan vi komplettera en kunds miljö med ett IDS kombinerat med IDP som i sin tur kommunicerar med befintlig brandvägg.

Vi är inget stort och stelt företag. Vi tror helt enkelt inte på de stora konsultfirmor som löpande sänder olika konsulter gång på gång till en och samma kund. Vi är övertygade att alla drar nytta av att kunden, så långt det är möjligt, möter en och samma kontaktperson från vår sida. Vi kan med hjälp av våra ytterst kompetenta partners fokusera på det vi är bäst på – säkerheten!

Antal virus
0
2013
Antal attacker mot klientdatorer
0
- varje dag!
Nya malware
0
- VARJE DAG!

Administrativa system

Patch management

Ett angeläget problem som både små och stora organisationer dras med är patch management. Så har det även varit en längre tid och det är viktigt att komma ihåg att miljön inte blir säkrare än dess svagaste länk. Man ska inte enbart uppdatera sina Windows-servrar med Windows update. Alla applikationer och tjänster på samtliga servrar och klienter ska finnas med i patch-rutinerna.

Vi kan hjälpa till att skapa dessa rutiner tillsammans med verktyg som matchar både mindre och större organisationer och dess behov.

Applikationsdistribution

Det finns ett flertal sätt att publicera appliktioner och tjänster. Numer kan man både distribuera ett installationspaket, hela applikationer i virtuell form eller via terminaltjänster. Vi hjälper er att finnar rätt lösningar, för att standardisera, effektivisera och stabilisera omkostnaderna kring era applikationer.

Licenshantering

Många organisationer har problem att hantera sina licenser. Vilka klienter och användare ahndhar vilka applikationer? Att rensa upp vid ett enstaka tillfälle, inför exempelvis årets inventering, är inte tillräckligt. Genom att ha total kontroll över vilka licenser som finns och vilka som nyttjas kan man spara både arbetstid och pengar.

Logghantering

Att gå igenom alla systems loggfiler en efter en är oftast inte hanterbart. Det finns ett flertal sätt att effektivisera logghanteringen och  dess varningar och information som administratörer eller annan personal bör få vetskap om i tid.

Inventering

Vilka maskiner finns i organisationens nätverk? Vilka applikationer finns, hur är systemen konfigurerade, hur mycket tid läggs ner på enskillda system? Inventering av it-miljön är steg 1 för att kunna reda ut de allra flesta andra frågorna.

Helpdesk

Det finns smidiga och enkla lösningar för att få igång helpdesk-lösningar även för mindre organisationer. En helpdesk kan bland annat hjälpa till med att;

  • – Klassificera prioritetsnivåer för ärenden
  • – Effektivisera supportpersonalens tid genom att automatisera information till slutanvändare
  • – Delegering av ärenden
  • – Uppbyggnad av kunskapsdatabas

MDM – Mobile Device Management

Oavsett om ni använder iPhone, Android eller Windows Phone erbjuder vi möjligheter till att centralisera kontrollen av enheterna.

Övervakning

Övervakning av både interna och publika tjänster kan vara intressant. Allt handlar givetvis om att skapa stabilitet i driften och att i tidiga skeden få information om eventuella problem.